Cannabis heeft een ontspannende werking. Daarom gebruiken veel mensen cannabis dagelijks voor het slapengaan. Er zijn mensen die daar jarenlang mee door gaan. In slaap vallen onder invloed van cannabis bevalt meestal goed.

Als je 's avonds voor het slapen cannabis gebruikt, kost het opstaan 's ochtends meestal veel moeite. Dat komt doordat cannabis ervoor zorgt dat je niet in je REM-slaap komt. Daardoor word je niet uitgerust wakker en verslaap je je makkelijk.

Het grootste probleem ontstaat wanneer je wilt stoppen met blowen. Dan blijkt slapen zonder cannabis voor de meeste mensen erg moeilijk. Als je slecht slaapt, uitgeput bent, ben je natuurlijk ook weer sneller emotioneel en prikkelbaar. Je kunt dan sterk de neiging hebben om maar weer te gaan blowen. En zo kom je er dus nooit vanaf. Heb jij ook al een aantal mislukte stoppogingen achter de rug? Dan kun je je aanmelden voor internethulp voor stoppen met cannabis.  

Slaapproblemen

Bij de één duurt het een week voordat in slaap vallen zonder cannabis goed gaat, een ander kan drie maanden last hebben van slaapproblemen. Voor de meeste mensen is het slaapprobleem het lastigste te overwinnen van het stoppen met blowen. Realiseer je dat het beter gaat worden. De eerste weken zijn meestal het ergst. Maar uiteindelijk kom je er overheen en slaap je gewoon weer goed. De levensechte dromen en nachtmerries waar je last van kunt hebben, worden ook steeds minder.

Doorzettingsvermogen

Het kan wat doorzettingsvermogen vergen, maar het slapen wordt echt beter. Sommige mensen hebben baat bij melatonine. Bij de drogist verkrijgbaar in lage dosering en via de huisarts in hoge dosering. Dit is een lichaamseigen stof die helpt je slaapritme weer goed te krijgen. Uiteindelijk zorgt je lichaam ook zelf dat de klachten verdwijnen.

Vraag in deze periode niet teveel van jezelf. Het kan zwaar zijn, als je weinig slaapt en bovendien nog uitgeput lijkt te worden in je slaap. Geef je lichaam een kans van de blowverslaving af te komen en doe het rustig aan. Ondertussen is het natuurlijk belangrijk geen cafeïne en alcohol voor het slapen gaan te nemen, probeer je te ontspannen en een vast dag- en nachtritme aan te houden.

Je kunt je aanmelden voor stoppen met blowen. Onze professionele coaches hebben veel ervaring in het begeleiden van mensen die door het stoppen met blowen last hebben van slaapproblemen.